Over Ans Markus
Ans Markus is een kunstenares die niet alleen door haar unieke talent maar ook door haar warme persoonlijkheid en stijlvolle verschijning de harten van velen heeft veroverd. Haar innerlijke en creatieve reis is een bron van inspiratie voor zowel kenners als bewonderaars.
ik droomde juist altijd van een plek waar ik tegelijkertijd kon wonen en werken, dus dat is helemaal uitgekomen.
Ans Markus
Haar dagelijkse bestaan wordt gekenmerkt door ernst, discipline en ambachtelijkheid en een eenvoudig leven, teruggetrokken in de kleine wereld van haar atelier. Nieuws over Ans Markus.
Stijl en persoonlijkheid: een reis naar vrijheid en diversiteit
Door de jaren heen heeft Ans Markus een doorlopende groei doorgemaakt als mens en als kunstenaar. Haar reis van herwonnen vrijheid is zichtbaar in de diversiteit van thema’s die ze in haar werken heeft verkend. Markus heeft haar canvas gebruikt om een breed scala aan onderwerpen te omarmen. Deze veelzijdigheid weerspiegelt niet alleen haar ontwikkeling als kunstenaar maar toont ook haar nieuwsgierigheid voor de wereld om haar heen.
Ondanks vliegangst vond Markus het aangenaam om o.a. in Amerika, Frankrijk, Belgie, Duitsland, Spanje, Monaco, en Indonesie te exposeren. In de loop der tijd werd Nederland groot genoeg voor exposities. Exposities volgden in o.a. Museum Kempenland, Museum Markiezenhof, Museum van der Togt, Noord Brabants Museum, Museum de Fundatie, Museum Jan en Museum Slager.
Het is voor Ans een heerlijk besef om tegenwoordig een eigen expositieruimte te hebben op het Prinseneiland in Amsterdam, ze reist nog altijd in haar schilderijen.
Elk thema dat ze aanraakt, wordt met eerbied en een uniek perspectief benaderd. Of het nu gaat om het vangen van de essentie van een godshuis in haar doeken of het eren van de kunst van couturiers, ze slaagt erin een dialoog te creëren tussen haar kunst en de kijker, die uitgenodigd wordt om onder het oppervlak de diepere betekenissen te leren kennen. Hieronder lees je meer over haar reis.
1967 tot 1980
Op haar twintigste raakte Ans in verwachting van haar dochter Sigrid en trouwde met de vader. Het tien jaar durende huwelijk, waarin huiselijk geweld een rol speelde, eiste een zware tol. Drie jaar na de geboorte van haar dochter, startte Markus een cursus anatomietekenen en begon zij met schilderen.
In de nadagen van haar huwelijk begon Markus met exposeren van haar werk. Op haar 30e gescheiden en gekwetst, letterlijk en figuurlijk een geslagen jonge vrouw. De windsels waarin haar dochter model stond waren als een cocon waarin ze zich beschermd voelde. Langzaamaan zijn de windsels er af gegaan en al schilderend is de eigenwaarde teruggekomen.
Ans Markus vestigde zich aanvankelijk met haar fascinerende schilderijen van figuren gehuld in windsels. Deze doeken zijn veel meer dan talentrijke schilderkunst; ze zijn doordrenkt van betekenis. De windsels staan symbool voor veiligheid, schuilen en geborgenheid, thema’s die voortkomen uit ervaringen in het huwelijk. Ans’ autodidactische vermogen om zulke diepgaande concepten op een delicate en toch krachtige wijze te verbeelden, maakte een veelbewogen entree in de Nederlandse kunstwereld. Het is deze unieke aanpak die haar werken een speciale plek geeft in de harten van haar bewonderaars.
1980 tot 2000
In de vroege jaren tachtig schilderde Markus een serie schilderijen die pierrots afbeeldden als uitdrukkingsloze figuren. Tegen het midden van dat decennium groeide het succes en stelde ze haar werk tentoon in o.a. New York.
In 1987 bracht ze, uit een gevoel van respect en bewondering, eerbetonen aan moderne klassieke meesters zoals Picasso en Modigliani.
Gedurende deze tijd kwam Markus in contact met Wybe Tuinman, met wie ze in 1988 ging samenwonen.
Haar dochter Sigrid heeft veelvuldig model gestaan wat resulteerde in schilderijen die een onbegrensde creativiteit tonen gebaseerd op een diepe gevoelswereld.
In de jaren negentig creëerde Markus een reeks portretten van prominente Nederlanders. Vanaf dat moment was ze vaak te zien in televisieprogramma’s en opende ze haar eigen studio en galerie op het Prinseneiland.
Tegen het einde van de jaren negentig had Tuinman zijn bedrijf verkocht en wijdde hij zich aan het bevorderen van Markus’ carrière. Naast het almaar groeiende creatieve succes leidde Tuinman’s inspanningen tot een toename van zakelijke mogelijkheden, zoals excursies naar het Amsterdamse Expo’Atelier voor groepen, maar ook voor bedrijven en organisaties.
2000 tot 2010
De windsels werden geleidelijk afgewikkeld. Deze ontplooiing zorgde voor twaalf symbolische schilderijen van een zelfbewuste vrouw die sterrenbeelden uitbeeldt.
Markus’ moeder bereikte een zeer hoge leeftijd, in haar laatste levensjaren ging haar gezondheid zienderogen achteruit. In deze periode maakte Markus schilderijen met de oude ogen en oude handen welke ze typeerde als ‘De pijn van oud’.
In 2009 werden o.a. Erwin Olaf, Anton Corbijn, Marlene Dumas, Gerti Bierenbroodspot, Armando en Ans Markus genomineerd voor Kunstenaar van het Jaar. Stichting Kunstweek maakte ter gelegenheid van de Nationale Kunstweek bekend dat Ans werd uitgeroepen tot Kunstenaar van het Jaar 2009/2010.
Wat Markus kenmerkt, is niet alleen haar kunst, maar minstens zoveel de vrouw achter de doeken. Altijd stijlvol gekleed is ze een combinatie van elegantie en toegankelijkheid. Dit is geen façade maar een verlengstuk van haar innerlijke – een mens gevuld met warmte, hartelijkheid en aandacht voor het welzijn van anderen.
Markus’ verbinding met liefdadigheidswerk laat eens te meer zien dat ze niet alleen met haar penseel, maar ook met haar hart spreekt.
2010 tot 2020
Deze periode heeft Markus gebruikt om haar liefde voor mode tot uitdrukking te brengen. Een serie aangrijpende schilderijen brengt een hommage aan de flamboyante wereld van couturiers. Ook heeft ze sculpturen in brons, keramiek en porselein gemaakt.
Op 3 juni 2010 werd Ans Markus benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau door Lodewijk Asscher, toenmalig waarnemend burgemeester van Amsterdam. Markus ontving de Koninklijke onderscheiding tijdens de opening van haar overzichtstentoonstelling in het Museum Jan van der Togt in Amstelveen.
Medio 2019 schilderde Ans 150 kleine olieverfportretten van diverse jongen mensen. Haar doel was een gezicht te geven aan respect en verdraagzaamheid voor een ieder
met een ander geloof, een andere huidskleur of een andere geaardheid. In 2020 werd de wereld opgeschrikt door Corona en ook dat is verwerkt in deze serie portretten.
2020 tot heden
Tussen 2020 en 2022, toen het coronavirus Nederland in zijn greep hield, was er voor iedereen veel onzekerheid. Markus en haar partner kozen voor isolatie, waarbij momenten van nabijheid werden afgewisseld met korte uitstapjes voor essentiële benodigdheden.
Het verkennen van de wereld vanuit een gesloten omgeving met een open geest is geen sinecure. In 2020 kreeg Markus te maken met een ernstige gezondheidscrisis: een diagnose van kanker leidde tot een operatie en chemotherapie. Ondanks deze tegenslagen probeerde ze haar positieve instelling te behouden, hoewel dit uitermate moeilijk was.
Tijdens de periode van de chemo’s had Markus niet de kracht om te gaan schilderen, terwijl het schilderen haar altijd zo heeft geholpen haarzelf sterker te maken.
Tijdens de wandelingen die ze maakte zag ze bewuster de schoonheid van de natuur, en het veranderen van de jaargetijden. Dit was o.a. de aanleiding om broches te ontwerpen welke in beperkte oplage zijn uitgebracht. De bloem ontwierp Markus als een eerbetoon aan alles wat groeit en bloeit. De vredesduif is de boodschapper voor vrede in je hart en in de wereld.
Tijdens het proces van operaties en chemo’s zag Markus het ook weleens niet zitten maar de zwaluw kondigde gelukkig toch weer het voorjaar aan. Het geluk dat een ieder graag wil hebben is gevangen in de broche in de vorm van de gouden klaver vier. En voor al die leuke mensen die van poezen houden is daarvoor een unieke broche gemaakt.
De combinatie van de strijd tegen corona en kanker was een zware last. Dankzij de steun van haar naasten en haar eigen mentale kracht vond Ans de moed om zich opnieuw open te stellen voor de wereld, met een vernieuwde visie.
Een unieke stem in de Nederlandse kunst
Ans Markus toont de kracht van kunst om te troosten, te inspireren, en te verenigen. Haar betekenisvolle werken zijn voor vele fans een bron van bewondering en reflectie. Bovenal heeft Ans de gave om haar persoonlijke reis en inzichten te delen op een manier die zowel intiem als uitnodigend is.
In een tijd waarin de wereld meer dan ooit behoefte heeft aan verbinding en begrip, biedt de kunst van Markus een herinnering aan de waarde van medemenselijkheid en de schoonheid die ontstaat wanneer we onze meest authentieke zelf naar buiten brengen.