In het boek ‘Het is goed zo’ reflecteert Ans Markus op het leven en haar moeder. Iedere zoon en iedere dochter met een bejaarde ouder zal het herkennen: het gevecht tegen aftakeling, de ijzeren regelmaat van het eindigende leven, de afhankelijkheid die ontroering maar soms ook wrevel wekt.
De moeder van de bekende kunstenares Ans Markus is 98 en woont sinds enkele jaren in een bejaardentehuis. Ans bezoekt haar bijna elke dag. Onmachtig en soms ook verdrietig ziet zij haar ooit zo bijdehante ’mama’ steeds verder achteruit gaan. In korte, ontroerende verhalen en aangrijpende illustraties schetst Markus het dagelijks leven in het tehuis.
In Masker af vertelt Ans Markus openhartig over de zoektocht naar liefde en geluk in haar leven dat zeven decennia heeft mogen rijpen. Over haar jeugd en haar talent, jong moeder worden, het overleven van een slecht huwelijk, de ijzersterke band met haar dochter, het vinden van geluk in de liefde, haar worstelingen en onzekerheden. Masker […]
In het boek ‘Tot op de huid’ – 30 jaar schilderkunst van Ans Markus, is het totale oeuvre van de kunstenares opgenomen. Het boek ‘Tot op de huid – 30 jaar schilderkunst’ is verkrijgbaar. (Met bijdragen van Arjan Ederveen, Freek de Jonge en Jo Ritzen e.a. – 300 pagina’s hardcover, gebonden met linnen rug formaat 29×29 […]
Ans Markus verwierf bekendheid met haar herkenbare schilderkunst: vrouwen in windsels. Het waren haar eigen onzekerheden en angsten die erin verbeeld waren en die tegelijkertijd een gevoel van veiligheid en geborgenheid uitdrukken. En ineens was daar die dag in augustus 2020. Een huisartsbezoek, een doorverwijzing, gevolgd door een jaar met operaties en chemobehandelingen.
35 Modeschilderijen met ontwerpen van Chanel, Dior, Balenciaga e.a. De sfeer van de schilderijen die zij de laatste jaren heeft gemaakt worden bepaald door haar dagelijkse bezoekjes aan haar oude moeder van 97. Daarnaast is zij als contrast vanuit deze innerlijke wereld letterlijk de buitenkant gaan schilderen. Vanuit haar liefde voor mode ontstonden ruim 35 […]
De kunst van Ans Markus vormt een persoonlijke mythologie, die een eigen denk, ervarings- en gevoelswereld omvat. Een sterke betrokkenheid bij haar medemensen is typerend voor Markus. De titel “Als ik jou was…” moet in die zin letterlijk worden genomen. Haar tekeningen, schilderijen en haar sculpturen zijn het resultaat van een grondig en nietsontziend zelfonderzoek, […]
‘In de ban van Medea’ is een verhaal over liefde en haat. In haar onderzoek naar Medea raakte Ans Markus volledig in de ban van Medea; haar schilderijen zijn het resultaat hiervan. Markus toont een andere fase: de tijd van verbergen is voorbij. De Medea-schilderijen tonen een schaakspel van universele donkere gevoelens.
De innerlijke wereld in schilderijen van Ans Markus, geschreven door kunsthistoricus Ad van der Blom.